Master- and diploma thesis

This list is constantly supplemented.

Humanities

MAKING ART - TAKING PART!

Artistic and cultural interventions by and with youth to create participatory publics

  • Icon AQURA, V. : Moira Zoitls und Ralf Hoedts Stadtplan und Booklet Salzburg: Kartografie des urbanen Raums als künstlerische Intervention, Masterarbeit, an der Kultur- und Geisteswissenschaftlichen Fakultät der Paris Lodron Universität Salzburg

    Masterarbeit, an der Kultur- und Geisteswissenschaftlichen Fakultät der Paris Lodron Universität Salzburg

Teaching and Learning

SCHNAU

Pupils develop learning assignments for biology and chemistry regarding their personal learning style and gender aspects

Opinioncorner
your opinion counts (OC)

Secondary school students develop an online panel for young people

  • Icon POINTNER, M.: Rekrutierungsverfahren für Online-Panels am Beispiel Opinion Corner

    Universität Linz, Institut für Pädagogik und Psychologie, Linz 2011

Cross Age Peer Tutoring in Physics

By learning with junior peers, students investigate their perceptions of physics concepts and adapt their own cognitive structures

  • Icon PAUER, R. (2015): Fallstudien zum Thema Licht und Schatten. Eine qualitative Studie zum Cross-Age-Peer-Tutoring im Rahmen eines Sparkling Science Projekts.

    Österreichisches Kompetenzzentrum für Didaktik der Physik, Universität Wien (Diplomarbeit).

  • Icon HIMMER, B.: Cross Age Peer Tutoring in Physics: Einflussfaktoren auf die Vorstellungen zu einfachen Gleichstromkreisen

    Universität Wien, Wien 2012

  • Icon ZIEGLER, M.: Lernprozesse zum Rollenverständnis beim Cross Age Peer Tutoring: Eine qualitative Studie zum Thema ebener Spiegel und Spiegelbild im Rahmen eines Sparkling Sciene Projektes

    Universität Wien, Wien 2012

  • Icon TRINKL, C.: Lernprozesse zum Thema Schatten und Lichtausbreitung: Eine qualitative Lernprozessstudie zum Cross Age Peer Tutoring im Rahmen eines Sparkling Science Projektes

    Universität Wien, Wien 2012

KiP3

KiP3 Kids Participation in Research – Authentic Inquiry Learning in Biological Research Projects (Development and Implementation)

  • Icon KLEIN, B. (2013): Authentisches Forschendes Lernen im Biologieunterricht. Untersuchung der LehrerInnenrolle.

    Lehramt Biologie und Umweltkunde: AECC Biologie, Universität Wien (Diplomarbeit).

  • Icon GREBER, J. (2013): Authentisches Forschendes Lernen in der Biologie: Die Lernumgebung aus Sicht der SchülerInnen.

    Lehramt Biologie und Umweltkunde: AECC Biologie, Universität Wien (Diplomarbeit).

  • Icon FEICHTINGER, K. (2014): Schülervorstellungen und Forschendes Lernen. Analyse von Schülervorstellungen in einer Lernumgebung zum Forschenden Lernen mit dem Seestern Asterina gibbosa.

    Lehramt Biologie und Umweltkunde: AECC Biologie, Universität Wien (Diplomarbeit).

Net-compass for Social Web

A Peer-to-Peer Information Platform for Privacy and Data Protection in the Social Web

  • Icon REHBERGER, S. (2015): Die Auswirkungen der Interaktionen und Kommunikation auf Facebook bei Freundschaftsbeziehungen junger Erwachsener.

    Campus Hagenberg – FH OÖ, Hagenberg (Masterarbeit)

Medicine and Health

Körperliche Aktivität macht Schule

Immunologisches und metabolisches Profil von Schüler/innen in Bezug auf deren körperliche Aktivität und Leistungsfähigkeit

  • Icon STRAUB, P.: Messung der körperlichen Aktivität mit dem Beschleunigungsmesser Actigraph GT1M

    Universität Wien, Institut für Sportwissenschaft, Wien 2010

  • Icon KIRCHBERGER, A.: Zusammenhang zwischen chronischen Inflammationsmarkern bei 10- bis 19-jährigen Kindern und Jugendlichen und deren körperliche Aktivität

    Universität Wien, Institut für Sportwissenschaft, Wien 2010

  • Icon MADERTHANER, H.: Comparison of Motor Abilities and Anthropometric Data of School-Aged Children with and without a Background in Competitive Sports

    Universität Wien, Institut für Sportwissenschaft, Wien 2009

Handball

The jump shot - A biomechanical analysis

  • Icon LINDNER, M.: The jump shot–A biomechanical analysis focused on lateral ankle ligaments

    Universität Wien, Institut für Sportwissenschaften. Wien 2010

Natural Sciences

Top-Klima-Science

Hydrologic balance and global change: future prospect for mountain areas in the face of changes in land use and climate

  • Icon OBERRAUCH, A.: Analyse von Interessens – und Verständnisentwicklung im Rahmen des Sparkling Science Projektes Top-Klima-Science

    Universität Innsbruck, Institut für Ökologie, Innsbruck 2011

  • Icon FRITZ, K.: Bodenkundliche Charakterisierung von Graslandgesellschaften für das Projektgebiet Stubaital

    Universität Innsbruck, Institut für Ökologie, Innsbruck 2011

Alien Invaders – Renaturation of River Banks and Neophytes. A neglected problem

Alien plants and their role in reconstructions of river banks

  • Icon NOLF, M.: Physiological and morphological adaptation to drought stress in Solidago canadensis L. Universität Innsbruck

    Institut für Botanik. Innsbruck 2011

  • Icon PLANT, S.: Wenn SchülerInnen und Pflanzen neue Territorien erobern. Analyse von

    Universität Innsbruck, Institut für Botanik. Innsbruck 2011

WASsERLEBEN

The development of the natural spaces Mödlingbach (Lower Austria), Krotenbach (Lower Austria) and Schlandraunbach (South Tyrol) after their reconstruction

  • Icon FÜRNBASS, S. (2012): Beschattungspotential von Ufervegetation – Ein Modellversuch zur Strahlungsdurchlässigkeit der Purpurweide (Salix purpurea).

    Universität für Bodenkultur. Wien 2012

  • Icon ZINGERLE, M. (2012): Beschattungspotential von Ufervegetation an Fließgewässern – Eine Feldstudie am Wienfluss.

    Universität für Bodenkultur. Wien 2012

  • Icon REINER A.: Beschattungspotential von Ufervegetation – Ein Modellversuch zur Strahlungsdurchlässigkeit der Purpurweide (Salix purpurea)

    Universität für Bodenkultur. Wien 2011

    2011-11-26

Science Backstage – Explore How Physics Works and What Physicists Do

High school students examine how physics research works at the Faculty of Physics, University of Vienna, what research methods are used as well as how scientific communities co-operate. The research groups involved in this course include quantum optics, nano materials and nuclear physics

RECYCLING THE GREEN – How Chlorophyll Disappears

In search of traces of the green plant pigment: An investigation of chlorophyll breakdown and its enigmatic degradation products during autumnal senescence of local higher plants

  • Icon KILLINGER, A.K. (2012): Ortsaufgelöste Bestimmung von Chlorophyllkataboliten mittels bildgebender MALDI-Massenspektrometrie.

    Universität Innsbruck, Institut für Organische Chemie. Innsbruck 2012

  • Icon VERGEINER, C. (2011): Chlorophyllabbau in Spathiphyllum wallisii und Acer platanoides.

    Universität Innsbruck, Institut für Organische Chemie. Innsbruck 2011

WESPe

Wetlands, Environment, Society and Pressures: effects of environmental changes on the ecological and social functions of riverine wetlands

  • Icon SCHABHÜTTL, S.: Combined effects of temperature and biodiversity on phytoplankton communities

    Universität Wien, Fakultät für Lebenswissenschaften. Wien 2010

Does Particulate Matter concern me?

Characterisation of ambient and indoor particulate matter samples and determination of sources for “oxidative stress release”

  • Icon SZRAMOWIAT, K.: Determination of Carbon Parameters in Ambient and Indoor Aerosol Samples and Implication for Health Issues.

    Institute of Chemical Technologies and Analytics, Vienna University of Technology, Austria and AGH University Kraków, Poland 2012

  • Icon KRZYSZTOCH, M.: Chemical characterization of particle matter in ambient air: Measurement of carbon and sugar content.

    AGH University of Science and Technology, Faculty of Energy and Fuels.
    Poland 2011

Alpine Salamander

Distribution and development of the alpine and the fire salamander in Salzburg

  • Icon SCHAUER, J. (2011): Distribution of the Fire Salamander on the mountains Heuberg, Gaisberg and Gurlspitze in Salzburg, Austria.

    Universität Salzburg, Salzburg, 2011.

ON THE ROAD

Young people travelling through the world of science and everyday life

CAVE.LIFE

Ice Caves as Glacial Refugium of Microorganisms and their Non-Invasive Investigation

  • Icon LARCH, P. (2014): Lampenflora in an Englacial System of Hintertuxer Glacier.

    Universität Innsbruck (Masterarbeit).

  • Icon WEISLEITNER, K. (2014): Laser-Induced Fluorescence Emission (L.I.F.E) Calibration and Application on Samples from Svalbard.

    Universität Innsbruck (Masterarbeit).

Pollen and respirable dust

Pollen and respirable dust – mutual allergy triggers?

  • Icon TANDA, S. (2015): Aeroallergens and Airborne Particulate Matter – Chemical characterisation of artificially contaminated pollen by ICPMS and ion chromatography.

    Universität Graz, Graz (Masterarbeit)

PowerStreams

The self-purification capacity of streams under the pressure of increasing nutrient pollution

  • Icon DECREY, M. (2015): The efficiency of in-stream phosphate uptake and retention along a gradient of in-stream nutrient loading.

    Master Thesis at École Polytechnique Federale de Lausanne

Social Sciences

MY LIFE – MY STYLE – MY FUTURE

Sustainable lifestyles and adolescent life realities

My Featured Space 2025

Pupils in the Alps-Adriatic area analyze and form their future living spaces in rural regions using scientific methods

  • Icon GRAUSBERG, P. (2012): My featured space – The game.

    Universität Klagenfurt. Klagenfurt 2012

Diversity of Cultures – Unequal City

A transdisciplinary research project on urban development, social cohesion, and transculturality

Lifelong Learning – Students´ and Scientists´ Joint Perspectives

Students and scientists working on lifelong learning (LLL): developing questionnaires, collecting data and formulating recommendations

LIFE eQuality?

Teenagers’ research into quality of life – a comparative interregional study

  • Icon STIGGER, J. (2012): LIFE eQuality - Evaluation eines Projektes im Rahmen des Forschungsprogramms "Sparkling Science".

    Universität Innsbruck, Institut für Geographie, Innsbruck 2012

  • Icon NEYER, A. (2012): LIFE eQuality? Evaluation der Lernplattformnutzung eines Sparkling Science Projektes.

    Universität Innsbruck, Institut für Geographie, Innsbruck 2012

ABLE YOUTH

SustainABLE energy YOUTHers – Active research for a more sustainable energy use

  • Icon NIEHSNER, A. (2012): Energieberatungsmodelle für private Haushalte. Theoretische und empirische Analyse Projekts „ABLE YOUTH“.

    Wirtschaftsuniversität Wien, Wien 2012

I AM HERE!

Participative approaches to analyse the space behavior of adolescents in the city

  • Icon HÖGLHAMMER, A. (2013): Jugend(t)räume Eine qualitative Studie zur Raumwahrnehmung und -aneignung von Jugendlichen in Wien.

    Diplomarbeit am Institut für Landschaftsentwicklung, Erholungs- und Naturschutzplanung (ILEN), Universität für Bodenkultur Wien.

  • Icon HORN, M. (2012): I AM HERE - Plattform Geoinformationssystem.

    Diplomarbeit. htl donaustadt, Wien.

Technology

Gepulster Laser

Development and construction of a pulsed laser for marking and cutting of various materials

  • Icon CARBALLIDO SOUTO, J.R.: Construction of a Diode-Pumped Solid-State Laser with an internal Single Photo-Elastic Modulator

    Technische Universität Wien, Institut für Fertigungstechnik und Hochleistungslasertechnik. Wien 2011

FRANC - Field Robot for Advanced Navigation in bio Crops

Development of a field robot with an advanced navigation system for organic farming

  • Icon HALMETSCHLAGER, G. (2014): Crop Row Detection for the Autonomous Navigation of Field Robots.

    TU Wien Institut für Elektrotechnik und Informationstechnik, Wien (Diplomarbeit)

FEMTOLAS

Shorter Than the Blink of an Eye – Simulation of Femtosecondlasers for Materialprocessing

  • Icon IONCE, M./NEUWIRTH, N./WIDAUER, P./WOHLTAN, A. : FemtoLAS - Datenkompression

    Diplomarbeit HTL Donaustadt